Objawy paradontozy

Baza wiedzy - podstawowe pojęcia

Występująca często próchnica nie jest jedynym problem, na jaki się narażamy nie dbając o codzienne szczotkowanie zębów. Zagrożeniem dla pełnego uśmiechu są choroby przyzębia, które są w stanie wyrządzić sporo szkód.

Choroby przyzębia to przewlekłe zapalenie tkanek, otaczające ząb. Trudne są do zdiagnozowania początkowe objawy. W odróżnieniu od próchnicy, nie doskwiera nam ból. W pierwszej fazie, chorobę przyzębia można zaobserwować na dziąsłach. Przykładowymi objawami mogą być zaczerwienienia, krwawienie i nadwrażliwość. Przy braku podjęcia leczenia zaczynają się pojawiać tzw. kieszonki dziąsłowe, w których gromadzą się resztki pokarmów. Na odsłoniętych korzeniach tworzy się kamień poddziąsłowy, a w następstwie dochodzi do zaniku kości i zniszczenia więzadła ozębnej. W rezultacie kończy się to utratą zęba.

Przyczyną chorób przyzębia jest najczęściej niewłaściwa higiena jamy ustnej. Zbyt mało czasu poświęcamy na szczotkowanie, robimy to nieumiejętnie, nie używamy płynów do płukania ust ani nici dentystycznych. Duży wpływ na rozwój choroby ma palenie tytoniu, otyłość i cukrzyca.

Nawet w zaawansowanym stadium choroby przyzębia jest nam w stanie pomóc dentysta. Ważna jest także sama profilaktyka, skupiajmy się na dokladnej i regularnej higienie jamy ustnej. Odwiedzajmy przynajmniej dwa razy do roku gabinet stomatologa aby pozbyć się nagromadzonych złogów. Istotna jest również szczoteczka, którą powinniśmy zmieniać co kwartał.

zobacz także: Płytka nazębna Kamień nazębny Choroby dziąseł Paradontoza Szkliwo Próchnica zębów Wpływ diety na zdrowie zębów